Skutočná virtuálnosť. Čo je eSports?
Dnes sa najlepší hráči v počítačových hrách stali cyberšportovci. Vložka „športovec“ ale nie je náhodná. V skutočnosti sú hráči nútení tráviť veľa hodín trénovaním, zúčastňovaním sa turnajov a niekedy dokonca zarábajú viac ako mnohí tradiční športovci.
Takže čo je eSports, ktorý sa dennodenne stáva čoraz obľúbenejšou zábavou?
V skutočnosti sa cyberšport nemôže považovať za každú počítačovú hru. Medzi pojmami „súťaž“ a „e-šport“ existuje obrovský rozdiel.Napríklad, môžete súťažiť v tradičnej hre Mário na princípe „kto rýchlejšie prejde úroveň a vyzdvihne viac bodov.“ Ale to sú súťaže pre zábavu.
Esports predpokladá určitú rovnováhu síl v hre, jasne stanovených pravidiel a rovnaké podmienky pre všetkých účastníkov. Preto sú Cyber Games trocha odlišné.
Existuje mnoho e-športových disciplín, s ktorými sa stretnete v sčasnosti, alebo boli populárne v minulosti. Medzi najznámejšie tímové disciplíny patrí strelec Counter Strike, stratégia DOTA, Starcraft a League of Legends. Spolu s tým existujú aj „virtuálni bratia“ z bežného športu, napríklad jedna z disciplín – FIFA – futbalový simulátor.
V e-športe však neexistuje jediný globálny turnaj, ako je Svetový pohár alebo olympijské hry. V bežných športoch sú majstrovstvá sveta, jednotné súťaže tímov atď. V e-športe je turnaj trochu iný: až kým nie je uvedený v zozname oficiálnych olympijských športov, možno povedať, že neexistuje. Každý turnaj a každá súťaž sa navzájom líšia – podľa výberu herných disciplín, pravidiel atď. Dnešný trh s elektronickými športami sa skladá z dvoch strán. Na jednej strane sú vydavatelia, ktorí uvoľňujú svoje vlastné hry (zahraničný ventil, Riot Games, Blizzard, v Rusku – Mail.Ru Group), organizujú image udalosti samozrejme s obrovským rozpočtom. Na druhej strane, organizátori zmiešaných cyber-športových turnajov. Každý turnaj je jedinečný fenomén. Preto v tomto druhu športu neexistuje taká vec ako národné tímy.